VEM BLIR DEN FÖRSTA INFLUENCERN I FRÅGAN?

MODE - STIL / FASHION, HÅLLBARHET, MODE, SVT, debatt, fastfashion, influencers, modeindustrin, socialamedier / Permalink / 0
Okej, jag vill faktiskt ta tillfället i akt att ta upp ett ämne som det faktiskt pratas för tok för lite om.
Detta är min personliga, privata lilla plattform så egentligen kanske jag bara skriver av mig rakt ut i ingenstans... Men om någon läser, så vet jag att små tankar, små funderingar, ofta kan leda till nya samtalsämnen i nya rum som kanske väcker frågan och engagemanget ett snäpp längre.
 
Mode. Vi ska dyka ner i ett hav av kläder nu. Eller inte bara kläder, utan trender, tendenser, accessoarer och textilier av alla dess slag. Egentligen vill jag att alla ska ta en titt på SVTs dokumentär först innan man kanske läser vidare vad jag har att tillägga. Orkar man inte så kan man givetvis bara scrolla vidare. (https://www.svtplay.se/video/23019070/stacey-dooley-modeindustrins-smutsiga-baksida) Den är inte helt nyansierad av hur branschen fungerar och arbetar, MEN den är nyttig för gemeneman att se för att förstå vad textilamaterial kan påverka och göra med miljön i både smått och stort. 
 
Det som kan sammanfattas lite kort är detta:
Bomull, är och har varit i årtioden, vår största fiende inom textil-industrin. Det tar alldeles för mycket vatten att tillverka, har orsakat torka och ohållbara levnadsituationer i delar av världen kring t.ex Aralsjön. Det finns dock bomull som tillverkas på betydligt bättre sätt än de som visas i dokumentären. För att inte gå in allt för djupt på hur bomullsfibern odlas och hanteras, så finns det hållbarare bomullsmaterial som är långfibrigt och t.ex kategoriseras/är trademarked som "Supima-Cotton". 
Denim/Jeans produkter som även är tillverkade av bomullsfibern kräver mycket färg och olika kemikalier för att tvätta (färga) till olika slags modeller och designer. Något som tär på miljön i de närliggande områden där de procuderas. Det svåra med denna tillverkning här är helt enkelt allt avfall från alla dessa processer som töms rakt ut i floder och vattendrag som egentligen ska vara tillängliga för människan att nyttja till dryck och tvätt. Även växtlighet påverkas i stora utsträckningar.
I stor utsträckning är det förödande att se delar av världen kämpa för att hitta vatten varje dag när en industri slukar vad en människa dricker på 49år, under typ en dag. (Detta enligt undersökningen som dokumentären genomfört) Men vi ska egentligen inte behöva sluta tillverka bomull, naturmaterialet med alla dessa unika kvaliteér måste bara kunna nyttjas och förädlas på ett hållbarare sätt. Vi måste se till att göra de på ett bättre sätt och få konsumenter att konsumera denna bomull på ett hållbart sätt så att massproduktionen minskar. 
 
Det är kanske ingen nyhet för en del av er som läser, att textilindustrin är så här. "Sorgligt nog". Jag själv förstod innebörden av modeindustrins hetsande fast-fashion-fenomen när jag studerade till att bli designer för fem år sedan. Lärde mig först då var och hur våra kläder tillverkas, med dess effekt och påverkan på miljön.
För att tala i klarspråk så finns det material/fibrer som kategoriseras inom, Syntet/Regenat & Natur. Det finns fördelar och nackdelar med båda. Vissa om hur vidare hållbart, resistent eller nöttåligt slutprodukten blir av en viss fiber, eller hur estetisk och funktionsdulig ett annat blir. Kontentan är hur som helst, att det finns ett specifikt fiber som numer faktiskt kan klassas som ett miljöhot i sig själv när man sätter det i perspektiv som jag gjorde i stycket ovan. Denna måste vi ta på större allvar och jag kan inte annat än bli provocerad av alla världsledande bolag som nonschalant fortfarande duckar frågan gällande hållbarhet och hur de (inte) tar ansvar för sina hundratals olika produktioner i världen.
 
Är definitivt ingen expert inom området heller, det ska poängteras. Har grundläggande kunskaper och kan lättsamt rekommendera människor att försöka leta efter natur-fibrer i sina kläder. Dessvärre kostar dessa plagg ofta något mer, men för miljöns räkning, så är dem i längden bättre om de är producerade på rätt sätt. Det är svårt för en konsument att leta reda på all info om ett färdigt plagg och fiber själv. Men ur ett rent hållbarhetsperspektiv för oss konsumenter så är Lin & Ull är exempel på material som ska va värda att lägga pengar på då dessa håller bättre i längden.
Kvaliten som bomull ger är svår att hitta hos andra fibrer, det är delvis lite därför man står och trampar i utvecklingen tror jag. Modal, akryl, viskos och lyocell är dock mina rekomendationer att försöka kika efter då dessa är så snarlikt många material av bomull kan komma att bli. Plus att dem har tillverkats på snällare sätt (vad vi vet) hitintills. 
 
Det jag vill komma till som slutklämm på detta är att jag delvis tycker det är skammligt att inte fler aktörer på marknaden tar branschen i örat och visar konsumenter att vi måste tänka om och arbeta fram hållbarare sätt att både konsumera men framförallt tillverka textiler på. 
Men sen ser jag som sjugosexåring också den verkliget vi speglas av i sociala medier idag. Det är influencers och människor vi ser upp till som vi influeras av. Jag tänker och önskar att dessa människor tar sin del av sitt yrke, och tar ett nytt sorts ansvar i att börja analysera och tänka igenom vad dom själva står bakom i deras reklamkampanjer på sociala medier. För den marknaden som styr  till störst mängd idag (åtminstone för min generation) är ju e-handeln och denna genom Instagram och Facebook Ad's. Om dessa yrkesmän har en sådan stor inverkan som jag faktiskt tror att dom har på oss så drömmer jag om en morgondag där var och en aktivit tagit ställning och satt press på de företagen de sammarbetar med.
Varför? Jo, för att kunna påverka oss som konsumenters beteende och vår medvetenhet. Vårt behov av att köpa billiga kläder, är gött utav ett begär av att ha något nytt hela tiden. Det är en ond cirkel. Fast-fashion är begreppet på detta och de utbud som är billigast i butik och att produceras fram snabbast. Det är så lockande för en egen privat plånbok att komma undan så billigt som möjligt, ack då inte för miljöns. 
 
Som den konsument jag också själv är, så tycker jag det är oerhört osexigt om man får uttala det så grovt - att företag inte tar och för in ett större hållbarhet- och miljöfokus i sina marknadskampanjer. Jag konsumerar mer och mer enbart där jag ser att ett varumärke försöker dra sitt strå till stacken i frågan.
Tekniken är till viss del bakom oss ännu. Vi är inte där än, att vi har material som tillverkas på ett totalt "earth-vänligt" sätt, och kanske vi aldrig kommer kunna ha det..? 
Däremot måste vi inse vad baksidan av fast-fashion industrin gör med vår planet. Kött och kol industrin är i princip minst lika farlig som den textila, och det är absolut skrämmande att inse för en som är yrkesam i branschen själv men det stoppar inte mig att försöka tänka nytt. Att konsumera på ett hållbarare sätt kommer göra stor skillnad oavsett om många inte vill tro det. 
Efterfrågan påverkar tillgången. Så enkelt är det på gott och ont. Där av menar jag att fast-fashion industrin och de begär vi har av att konsumera denna genom sociala medier bör vi ta en närmare titt på och försöka vända till något positivt. Ju mer vi konsumerar av den och av varumärken som inte arbetar med dessa CSR frågor inom branchen vill jag se svettas lite faktiskt. Och jag tror på riktigt vi kan få dem att göra det om dessa stora influencers ställer de viktiga frågorna och kraven som branchen behöver för att kanske ta sig själv i kragen på riktigt. Vi som konsmenter är i slutändan de som avgör mest. Om vi vågar inse det tillsammans?
 
Jag vill helt enkelt se ett lyft från den nya yrkeskåren, influencers. Vill se dem göra vad de kan och att försöka sätta sig in i hur deras samarbetspartners arbetar med tillverkningen av textila material och hur de påverkar oss i det långa loppet. Fast-fashion är som sagt egentligen oerhört osexigt. Och jag bara väntar ivrigt på den första stora bloggaren eller youtubern som får en bredare mängd konsumenter att öppna ögongen så att företagen får känna eller se effekten av att inte arbeta för en hållbarare miljö blir. Kan se framför mig om detta blåser upp till storm på riktigt, att många varumärkens identiteter och trovärdigheter kommer att få lida. 
Till top